רישיונות השמעה לעסק

השמעת מוזיקה בעסק מחייבת על פי החוק קבלת רישיון להשמעתה מבעלי הזכויות במוסיקה.

על מנת להקל עלייך את תהליך קבלת הרישיון, אנחנו נתנהל בשמך מול הפדרציה הישראלית למוסיקה ונסדיר עבורך את הרישיון המתאים ואף את התשלום בעבורו.
הסדרת רישיונות השמעה של אקו"ם, עיל"ם, אשכולות והפי"ל נעשית ישירות מולם.
השמעת מוסיקה בעסק
השמעת מוזיקה בעסק

ריכזנו עבורך תשובות לכל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול...
(אין לראות באמור ייעוץ משפטי)

המוסיקה ממנה אתה נהנה היא פרי עמלם של אומנים ומלחינים שהשקיעו כישרון, זמן והרבה מאוד כסף בהפיכת הכישרון שלהם למוסיקה. כשאתה קונה דיסק אתה קונה גם את הזכות ליהנות ממנו באופן פרטי.

במקרה של השמעה פרטית, כל עוד קנית את המוסיקה באפשרותך להשתמש בה ללא הגבלה ובלבד שהמוסיקה מושמעת באופן פרטי. במידה ותבחר להשמיע את המוסיקה בפומבי עלייך לקבל את הסכמת בעלי הזכויות במוסיקה לכך או במילים אחרות לקבל רישיון להשמעה פומבית של המוסיקה.

בעלי הזכויות במוסיקה הם על פי רוב האומנים/יוצרים, המלחינים והמפיקים. מאחר ובעלי הזכויות לא יכולים לגבות בעצמם את הזכויות מכל מי שמשתמש ביצירות שלהם, הם הקימו לעצמם מספר מנגנוני גביה ואכיפה שתפקידם לשמור על זכויות היוצרים. גופים כאלה קיימים בכל העולם גם בישראל.

אקו”ם והפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות מהווים את שני מנגנוני הגביה והאכיפה הגדולים והוותיקים ביותר בישראל. אלו שני גופים שונים ובלתי תלויים. אקו”ם מייצגת את האומנים והמלחינים (בארץ ומחו”ל) ואילו הפדרציה הישראלית מייצגת את המפיקים, בדרך כלל חברות התקליטים. בפדרציה חברות רוב חברות התקליטים בארץ והיא חברת בת של פדרציות עולמיות בהן חברות התקליטים הגדולות מחו”ל. אקו”ם והפדרציה הוכרזו כמונופול והם נמצאות בפיקוח של הממונה על ההגבלים העסקיים. אשכולות נוסדה בשנת 1983 על ידי קבוצת אמנים יוצאי אמ”י ואיגוד האמנים בהסתדרות. אשכולות מייצגת אמנים מבצעים בישראל ובהם שחקנים, זמרים, בדרנים ורקדנים וכיום רשומים בה עשרות אלפי אמנים מבצעים אשר קיבלו, מקבלים או יקבלו בעתיד תמלוגים מאשכולות. עיל”ם – עמותה ישראלית לזכויות מוסיקאים מבצעים. מאגדת זכויות של אלפי נגנים ומנצחים. החל משנת 1996 (תיקון לחוק) מתאפשר לעילם לקבל תמלוגים גם עבור השמעות פומביות של מוסיקה ישראלית בעסקים ובמקומות ציבוריים. הגביה נעשית בשיתוף עם “אשכולות” באמצעות גוף המשותף לשני הארגונים והנקרא “הארגון היציג של המבצעים בישראל”. התמלוגים מתחלקים בין עילם ואשכולות שווה בשווה וכל גוף אחראי על חלוקת התמלוגים לחבריו. בעבר הלא רחוק עיקר הגביה נעשית מול גופי השידור הגדולים (רדיו/טלוויזיה). לאחרונה עילם ואשכולות מרכזים מאמצי גביה גם מול עסקים קטנים – מסעדות ועסקים שונים המשמיעים מוסיקה בפומבי. הפי”ל – הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית, גוף המרכז את זכויותיהם של למעלה מ-160 מפיקים עצמאיים. מייצגת בעיקר אומנים מזרחיים ועצמאיים אך לא רק. הפיל חברה גם בארגונים בינלאומיים של מוסיקה עצמאית. הפי”ל הוגדרה כהגבל עסקי ונמצאת בפיקוח של הממונה על ההגבלים העסקיים. לכל גוף מחירון משלו וקריטריונים שונים לקביעת גובה התשלום.
החובה לשלם עבור השמעה פומבית מעוגנת בחוק זכויות יוצרים ועל כן עבירה על חוק זה יכולה לגרור סנקציות משמעותיות מאוד.
אם תבחרו לא להשמיע מוסיקה ישראלית לא תצטרכו לשלם לעילם ולאשכולות וכנראה גם לא לפי”ל. מאחר ואקו”ם והפדרציה מייצגים גם רפרטואר בינלאומי (ולאו דווקא רפרטואר ישראלי בלבד), גם אם תשמיעו רק מוסיקה לועזית ולא תשמיעו מוסיקה ישראלית בכלל, עדיין תצטרכו לשלם בעבור רישיון להשמעה פומבית של אקו”ם והפדרציה.

גובה התשלום בעבור רישיון השמעה נקבע בהתאם לסוג העסק וגודלו הנקבע במשתנים שונים. המבחן על פיו נקבע רישיון שונה לעסקים שונים הוא מבחן ‘אגביות’ המוסיקה או במלים אחרות – עד כמה המוסיקה ‘משתתפת’ ביצירת ההכנסה ועד כמה היא משמעותית בעסק. ככל שהמוסיקה משמעותית יותר, יקבע מחיר גבוה יותר עבור רישיון ההשמעה. לדוגמא המחיר לרישיון השמעה למסעדה עם 50 מקומת ישיבה שונה מהמחיר לרישיון השמעה לבר עם אותו מספר מקומות. למה? פשוט בגלל שהמוסיקה בבר הרבה יותר משמעותית מהמוסיקה במסעדה. לפי אותו עיקרון מסעדה עם 50 מקומת תשלם יותר עבור רישיון השמעה מחנות בגדים בשטח של 50 מ”ר.

לכל גוף מחירון משלו וקריטריונים שונים לקביעת גובה התשלום.

בהחלט כן אך על מנת לא לבזבז את זמנך איננו ממליצים לך לעשות זאת. המחירונים השונים אושרו על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים והם מייצגים אמות מידה פשוטות וברורות לתשלום. במידה ונקבע לך תשלום שאינו מייצג את סוג ו/או את נפח / שטח העסק שלך כמובן שניתן לערער על כך. במקרה כזה על פי רוב תאומת ותיבדק טענתך בשטח על ידי אקו”ם והפדרציה ובמידה ותמצא צודק ישונה התשלום בהתאם.
לא. הרישיון המוצע על ידנו מכסה רק את הרישיון הנדרש עבור השמעה מכנית – היינו השמעה באמצעות מחשב / קלטות / דיסקים. עבור הופעות אומנים יש לדאוג לרישיון מתאים בנוסף.
לא, בעל עסק עונתי ישלם בהתאם לתקופת פעילות העסק בפועל. חובת הוכחת העונתיות חלה על בית העסק עצמו וכל דרישה לתשלום עונתי נבדקת על ידי אקו”ם והפדרציה לגופה.
ניתן להסדיר דרכנו רישיון השמעה פומבית של הפדרציה. בעל עסק בהחלט יכול לשלם לבד את דמי הרישיון ולהתנהל מול הפדרציה ישירות. היתרון בלהשתמש בשירותנו נובע בעיקר מהחיסכון המשמעותי בזמן וב-‘כאב ראש’. התשלום בעבור רישיון השמעה משולם לנו בהוראת קבע חודשית ואנו מעבירים אותו לפדרציה בשם בית העסק. הסדרת רישיון השמעה של אקו”ם / עילם / אשכולות /פי”ל נעשית ישירות מולם.
מחפשים לחסוך? לא רוצים לשלם עבור רישיונות השמעה? צרו קשר ונשמח להציע לכם מוסיקה מתאימה ללא צורך בתשלום נוסף עבור רישיון להשמעתה.

דברו איתנו ונתקדם לארכיטקטורה אודיו-ויזואלית מושלמת לעסק שלכם.

דברו איתנו ונתקדם לארכיטקטורה אודיו-ויזואלית מושלמת לעסק שלכם.

שימו לב {{popup_title}}

{{popup_content}}

[wc_errors]